A winner’s mindset, the pivot of a successful organization

The performance term is common in the world of sports. From the sport universe to the entrepreneurial universe there is only one step. If in sports performance is measured by the qualification of athletes at the highest competitive level, in organizations performance is given by holding a… Dacă în sport vorbim despre recorduri atinse, în organizații cifrele de afaceri superioare anilor precedenți sunt dovada clară a nivelului de performanță.  Dacă în sport poziția în sfera elitei face diferența între echipe, în organizații vorbim despre poziția în topul companiilor.

Paralela între cele două segmente aduce o claritate asupra termenului de performanță. Filosofia sportului de performanță este construită pe o mentalitate de învingător ca “bază sigură”, care asigură succesul jucătorilor.

Organizațiile, la rândul lor, își construiesc propria filosofie pentru a-și atinge obiectivele. O filosofie care, din nefericire, nu pune accent întotdeauna pe ambientul în care membrii organizației/echipele își desfașoară activitatea/rutina zilnică sau pe climatul organizațional. Starea de spirit a angajaților, atitudinile, opiniile și credințele, trec ușor neobservate în drumul spre atingerea obiectivelor organizaționale.  Astfel, climatul organizațional pierde teren în fața obiectivelor care, de cele mai multe ori, trebuiau îndeplinite ”Ieri”.

Filosofia organizațiilor

Când vorbim despre filosofia unei organizații, vorbim despre cultură organizațională. O cultură care nu intra în aria observabilului, însă face parte din organizație. La modul general, cultura organizaționala se definește ca fiind “valorile dominante împărtășite (îmbrățișate) de organizații”. Valori care ghidează și susțin comportamentul și activitatea unei organizații prin intermediul angajaților și clienților săi. Un ansamblu de tradiții, valori, credințe, norme și proceduri care creează contextul activității în cadrul organizației și definesc modul de gândire, acțiune și relațiile de muncă între angajați.

În prezentarea tuturor organizațiilor găsim inșirate pe pagina responsabilă de descrierea acestora, la secțiunea “Despre noi”,  titluri ca MISIUNE, VIZIUNE și VALORI. Întrebarea este: Oare în modul în care membrii organizației comunică și conlucrează, înțelegerea și asumarea statutului și nivelului de putere a fiecărui membru , respectiv comportamentele și conduitele acceptate și respinse, se regăsesc valorile și viziunea organizației și oferă garanția îndeplinirii misiunii?

Dezvoltarea unei mentalități de învingător, ca “bază sigură”.

Organizațiile își selectează „jucătorii”. Dar asta nu este cu siguranță cea mai dificilă etapă. Alegerile se fac după regulile “arbitrului”, partea cea mai grea revenindu-le “antrenorilor”. Rolul antrenorului este de a selecta talentele, de a antrena dupa un sistem de valori după care a fost construită organizația și de a crea condițiile creșterii performanței echipei sale.

Mentalitatea  unui  sportiv  reprezintă  sistemul  de  valori,  atitudini  și  convingeri  personale ce contribuie la obținerea unor rezultate. Factorul mental reprezintă  un  aspect  decisiv  în  demersul  autodepășirii  pe  care  orice  sportiv sau angajat, trebuie sa și‐l  propună.  Un  psihic  puternic  este  cel  care  asigură  și  disponibilizează  mai  ușor  resursele  sportivului,  în  momentele de dificultate, îl îndeamnă să își crească nivelul aspirațiilor, îl menține motivat,  pe toată durata carierei și reprezintă suportul permanent pentru rezultatele de excepție pe  termen lung.

Sistemul de atitudini și valori , prezente la nivel individual diferă într-o măsură mai mică sau mai mare de la un individ la altul. La nivel de colectivitate însă, vorbim de mentalitate.

În organizații în care predomină individualismul, legăturile dintre angajați sunt reduse. Accentul cade pe inițiative și realizare individuală în detrimentul colaborării. Cuvântul “EU” predomină în abordări și comportamente, în detrimentul lui “NOI”.  În schimb, într-o organizație în care primează valorile legate de colectivism (de grup/echipe) accentul cade pe responsabilitate și  apartenență la organizație, pe dezvoltarea sentimentului că angajații sunt parte componentă activă și importantă în organizație.

Sportivii de performanță nu se lasă definiți de rezultatul de pe tabelă, ci definiția identității lor este dată de acest proces continuu de perfectibilitate prin antrenament. Nu situațiile îi definesc pe ei ca sportivi, ci ei definesc situațiile.  Convingerea că în mod constant ei au o alegere de făcut si că reușita va fi dată de  alegerile pe care le fac, îi situeaza în poziții de autocontrol, dedicare, provocare și  încredere. Perspectiva asupra efortului în atingerea obiectivului este construită cu ușurință, acesta fiind resimțit lipsit de presiune și greutate. Într-un interviu acordat de către un sportiv de performanță, campion la handbal masculin, la întrebarea, “Este grea Cupa?” acesta a răspuns: “Nu are cum să fie grea, nu se simte! Este foarte, foarte ușoară, dar valoroasă! ”.

Mentalitatea de învingător privită ca “bază sigură” în obținerea performanței, oferă protecție, confort și energie. Ne oferă forța de a ne controla, de a ne urmări obiectivele pe care dorim să le atingem, atât în viața profesională, cât și în viața personală.

Scopul unei baze sigure, este acela de a crea un sentiment de siguranță și protecție, astfel încât concentrarea să cadă asupra posibilitaților, a explorării, a creativității, și a lucrurilor care ne oferă satisfacție și plăcere. În absența unei baze sigure, devenim predispuși la anxietate și frică. Atunci când suntem dominați de frică și anxietate, acest lucru ne afectează atât funcționalitatea mentală, cât și fizică, limitându-ne astfel potențialul și reducându-ne capacitatea de a atinge cel mai înalt nivel de performanță. Astfel de angajați sunt dificili, anticipeaza în mod constant eșecul, nereușind să creeze legături pozitive cu oameni sau cu obiective.

Când vorbim de mentalitate de învingător, vorbim de încredere. Suntem în fața porții încrederii în toate aspectele existenței. Uneori marcăm, alteori nu. O regăsim în modul de a gândi,  în felul în care credem că ne percep ceilalți, în obiectivele noastre, în capacitatea de a acționa și de a fi independent și , practic,  în măsura în care ne apreciem. Membrii unei organizații cu o stimă de sine ridicată, sunt capabili sa-și recunoască punctele tari cât și limitele, păstrându-și respectul de sine și sentimentul valorii personale. Acest nivel de auto-conștientizare și înțelegere a propriei persoane,  este poarta către construirea unor relații eficace de lucru în echipă.

Când un individ acționează dintr-o mentalitate de învingător, el devine sursă de siguranță, energie, aprobare și control. Reușește să stabilească relații cu ceilalți membrii ai echipei și să folosească dialogul caracterizat de respect reciproc. Poate spune adevarul, fiind într-o zona de integritate și autenticitate, menținând în același timp legătura creată. Atunci când se creeaza legături profunde în cadrul organizațiilor, șansa obținerii unor rezultate excepționale crește. Se știe că organizațiile și echipele cu rezultate deosebite, au conducători cu performanțe excelente care reușesc să creeze legături emoționale între angajați.

Una dintre modalitățile fundamentale de creare a unei mentalități de învingător este dedicarea  pasionată față de un obiectiv. Pentru sportivul de performanță, obiectivul are un scop și o semnificație, creându-se astfel un atașament față de obiectivul setat. Când există acest obiectiv, ne dezvoltăm o competență de a ajunge la nivelul de performanță dorit. Cum ajungem acolo? Acționând! În mentalitatea de învingător, tendința de a acționa este imprimata în minte, astfel că frica de eșec sau eșecul ân sine, nu pot face din acesta un “ostatic”. Urmărirea obiectivului nu este percepută ca o țintă grea, ci ca pe o experiență de învațare permanentă, dând o semnificație pozitivă până și rezultatelor nesatisfăcătoare.

O echipă cu performanțe înalte manifestă acest angajament real față de obiective, dar și un angajament reciproc între membrii echipei.

O cultură organizațională cu un sistem bine gândit și construit pe pilonii valorilor sportului de performanță, nu poate eșua.

Investiția în programe de training și dezvoltare pentru membrii unei organizații, cu scopul de a crea o mentalitate de învingător, asigură succesul formării unor  oameni conștienți de dorințele lor, creativi, cu o stimă de sine ridicată, capabili să acționeze motivat în vederea îndeplinirii obiectivelor, să construiasca structuri relaționale pozitive, de lungă durată, și să afișeze o rezistență remarcabilă în confruntarea cu provocările, obstacolele, stresul și presiunea pe care societatea le aruncă în teren.

A depași linia dintre anonimat și notorietate presupune a-ți îmbrăca mentalitatea în echipament de campion, a-ți cunoaște și îmbunătăți sistemul de valori și poziția în fața schimbării. Presupune muncă, determinare, voință și perseverență. A acționa cu integritate, a-ți asuma responsabilitatea 100%, a renunța la ideile fixe și a te poziționa în viața ta deschis și curios, a-ți transforma emoțiile din sabotori în motivatori  și a face din viața ta, cel mai puternic aliat.

Când unele organizații iau avânt, investind în oameni și relații, atingând performanțe, restul le vor putea auzi mai bine pe acestea spunand:  Puteți să luați un time-out de 1 minut, ca să vă asigurați că nu aveți nicio altă variantă mai bună care să vă urce deasupra liniei și să vă garanteze succesul?

Opțiunea organizațiilor de a investi în dezvoltarea unei mentalități de învingător în membrii organizației, reprezintă în continuare o alegere. O alegere în fața căreia, rezistența câștigă cu un ecart de cel puțin două goluri. Golul care stabilește dimensiunea relațională, umană și golul care stabilește performanța.

Cred că acesta este momentul în care ar trebui să nu ne mai întoarcem unii împotriva celorlalți și să schimbăm lucrurile, fiecare din rolul său. Cred că e momentul să ne dăm seama că deși, la  nivelul cel mai elementar creierul uman este dotat pentru atac sau aparare, probabilitatea de a avea la propriu o armă la tâmplă, este din fericire mică, adevărata preocupare fiind numarul de situații în care ne simțim controlați, atacați, conduși și constrânși să reacționăm.

Fie că dorim să fim sportivi de performanță, manageri de excepție sau lideri creativi, până la urmă succesul nu stă doar în obiectivul de a marca,  ci de a reuși să dezvoltăm legături profunde, emoționale, care să ducă la crearea sentimentului de apartenență , de sinergie, în fiecare membru al echipei.

Valorile sunt pivotul in jurul caruia organizatiile ar trebui sa-si construiasca propria filosofie. Managerii pusi in rolul de antrenori, vor trebui sa-si faca echipa constienta de potentialul de a deveni “campion”, sa responsabilizeze fiecare membru pentru atingerea potentialului maxim, si sa incurajeze pofta de succes. Cum face asta? Insusindu-si setul de valori si crezand cu tarie in acesta. Cunoscand fiecare pozitie a jucatorilor din echipa sa si atributiile acestora. Numai in acest mod, vor putea transmite mai departe cunostintele si bagajul emotional menit sa construiasca viitorii campioni/talente.

Lumea  este  intr‐o  permanenta  goana  dupa  rezultate,  dupa  recorduri,  dupa  statistici  cu  valori maximale,  iar  acest  aspect  indeamna  la stabilirea unei strategii de performanta complexe.  Insa inainte de a stabili complexitatea strategiilor, am putea cere inca un time-out de 1 minut, in care sa ne amintim Valorile pe care le promovam, pentru ca in final, rezultatele vor fi consecinta contextului pe care il construim pentru noi și pentru organizatia din care facem parte.

Manuela Iacob, Psychologist Consultant

Nici un comentariu

Lasa un mesaj